Bosnija ir Hercegovina. II dalis „Gyvenimiškos pamokos“

Tikiuosi, jau perskaitėte I dalį, nes tikrai nenorėčiau, kad pirmiau išsigąstumėte ir iš anksto nusiviltumėte šia gražia šalimi.

Taigi kaip čia nutiko, kad mūsų planuota 14 dienų kelionė sutrumpėjo iki 7 dienų? Smagiai pavakaroję Mostare grįžome į kemperius. Įsėdę susižvalgome, kodėl ant stalo padėta vaistų dėžė, juk nė vienas jos neėmėme. Pakeliame akis – spintelės pradarytos. Apsisukame – patalai sujaukti, čiužiniai pakelti, o spintelė po lova, kurioje buvo mano kompiuteris, pasas ir 200 eurų, tuščia. Protas negali suvokti – esame apvogti.

Esmė ta, kad kemperius pasistatėme neapšviestoje aikštelėje šalia statybų, be to, mūsų kemperio įėjimo durų spynelė buvo prasukta jau nuomojantis, tad realiai šios durys užsirakina tik dviem tokiais užsuktukais iš vidaus. Taigi vagys timptelėjo duris, pamatė tarpelį ir tuos suktukus lengvai atsuko.

Paprašius artimiausios kavinės, buvo iškviesta policija, bet kas iš to. Faktas, kad nieko nerasi ir neatgausi. Angliškai kalbantis policininkas užsirašė mano duomenis ir sakė susisieksiantis, jeigu kas nors atsirastų.

Dar dvi dienas likę keliauti, su vyru neradome ramybės, jautėme nuolatinę įtampą, tad nusprendėme kelionės nebetęsti.

Ko aš pasimokiau iš šitos situacijos ir į ką primygtinai rekomenduoju atkreipti dėmesį kitus keliautojus, vykstančius nebūtinai į Bosniją ir Hercegoviną, o bet kur apskritai, nes apvogti gali bet kur pasaulyje, net ir namuose. Taip pat pateikiu kelis patarimus, susijusius su kelionėmis apskritai.

1. Nesistatykite automobilių neaiškiose vietose. Bosnas Oliveris mums sakė, kad žmonės čia vis dar skurdūs, tad liepė fotoaparatus, ypač vakare, slėpti kuprinėse, be to, sakė, kad kemperiai labai traukia dėmesį, nes jie pilni daiktų, tad primygtinai rekomendavo mieste automobilio nepalikti – net ir mokomose aikštelėse.
  2. Nesinuomokite automobilių su sugadinta ar neefektyviai veikiančia užrakto sistema. Tokiu atveju galite net visai nerakinti.
  3. Nepalikite jokių vertingų daiktų automobilio salone ar kemperio viduje. Kiškite į bagažo skyrių, ir geriau kuo giliau, kuo sunkiau pasiekiamoje vietoje, kad rasti užtruktų. Taisyklė, kad jei paliksi nematomoje vietoje, nepavogs, mano atveju nesuveikė. Kito kemperio keleiviai kompiuterį buvo palikę matomoje vietoje, bet kadangi jų durų užraktas buvo saugesnis, jų kemperis apiplėštas nebuvo. Taip pat siūlyčiau prieš iškeliaujant pasidaryti atsargines vežamo kompiuterio ir telefono kopijas, užsidėti slaptažodžius ir naudoti kitas įmanomas saugos priemones.
  4. Svarbiausius dokumentus ir pinigus neškitės su savimi ir laikykite šalia savęs, priekyje, nepalikite kuprinėje už nugaros. Aš maniau, kad realiausia būti apvogtai pačiai, tad šiek tiek pinigų ir antrą dokumentą palikau kemperyje. Visgi ir čia klydau – galbūt saugiau būt buvę nešiotis su savimi.
  5. Įsigykite bagažo draudimą. Aš ir čia nepagalvojau, norėjau pataupyti, ir įsigijau tik sveikatos ir gyvybės kelionės draudimą. Į kelionės draudimą su bagažu įsiskaičiuos, jei bus pavogta navigacija ir pan., o tai tikrai nepigūs dalykai.
  6. Turėkite kelis žemėlapius, ir dar kokį neinternetinį telefone. Nesinaudokite tik viena navigacija. Mes naudojomės keliomis, jos kartais rodydavo skirtingus maršrutus.
  7. Susiplanuokite kelionę, bet turėkite omenyje, kad reikės planą keisti. Tik važiuodamas realiai supranti, kiek užtrunka pervažiuoti kokį kelią ir pan., kartais reikia kažko atsisakyti, kad galėtum ilgiau pabūti kitur. Tarkim, 130 km Bosnijoje ir Hercegovinoje toli gražu nereiškia, kad važiuosite 1-1,5 val. Jei tai prastas kalnų keliukas, galite užtrukti ir 3 valandas.
  8. Turėkite patogią avalynę ir ne vieną porą. Vaikščioti tenka daug, tad kartais grožį verta paaukoti dėl patogumo. Nepamirškite, kad ilgesnėse keliose veikiausiai pataikysite ir ant lietaus, taigi turėkite sausą avalynę persiauti arba gerus neperšlampančius batus.
  9. Derėkitės ir skaičiuokite. Bent jau Bosnijoje ir Hercegovinoje pasiderėti buvo galima kone visur. Jei tylėsite, mokėsite visą sumą. Be to, skaičiuokite grąžą. Tarkim, Vengrijoje pirkome 3 puodelius, kurių bendra suma buvo 3800 forintų, bet sumokėjome 4200. Tik po kurio laiko supratome, kad permokėjome – dėl ko, nežinia. Gal kokie slapti mokesčiai? 🙂
  10. Atsakingai rinkitės, su kuo keliausite. Labai apgalvokite, su kuo vykstate į keliones, ypač ilgesnes: ar tikrai sutampa keliavimo skonis, greitis, ar tikrai nenusibos laukti kitų ir ar patys nebūsite stabdys kitiems, ar jūsų kompanionai patikimi žmonės, kurie padės ir nepaliks vienų nelaimėje, ar tikrai galėsite priimti kompromisus, kartu vieningai derinti ir aptarti kelionę, ar jie derinsis su jumis ir ar jūs patys prie kitų galėsite derintis.

Kuo daugiau apgalvosite iš anksto, tuo mažiau skaudžių nusivylimų patirsite. Ir tuo daugiau prisiminsite gero.

P.S. vakarodama pas bosną Oliverį, dar prieš vagystę, mintyse galvojau, kokią dainą pasirinkčiau, jei manęs paprašytų padainuoti ką nors gražaus lietuviško. Kažkodėl į galvą atėjo Gyčio Paškevičiaus „Šiam pasauly“. Simboliškai ši daina skambėjo kemperyje ir dieną po vagystės. Lai ši daina ir jums primena tai, kas svarbiausia – šiam pasauly visko būna, šiam pasauly bus dar visko. Keliaukite.

Vaizdas iš Mostaro, kur buvome apvogti. Užrašas „Nepamiršk“ skirtas karui, bet mums jis primins ir kitas gyvenimo pamokas

Ką daryti, kai užsienyje liekate be asmens dokumento, jei:

• esate ES valstybėje, pirmiausia reikėtų kreiptis į savo šalies konsulatą arba ambasadą,
  • esate ES nepriklausančioje šalyje, kurioje jūsų šalies konsulato arba ambasados nėra, turite teisę prašyti bet kurios kitos ES šalies konsulinės apsaugos. Už Bosniją ir Hercegoviną (ji nėra ES) šiuo atveju atsakinga Vengrija, tad kreipkitės į Lietuvos ambasadą Vengrijoje.

Ką daryti, kai pavogiamas ar pametamas vienas iš dokumentų (o kitą dar turite): prisijunkite prie epis.vrm.lt ir pasirinktą asmens dokumentą paskelbkite negaliojančiu, kad kas nors juo neteisėtai nepasinaudotų. Tam reikia toje svetainėje pateikti prašymą. Jei kyla klausimų, drąsiai skambinkite į ambasadas.

1 mintis apie “Bosnija ir Hercegovina. II dalis „Gyvenimiškos pamokos“

1. Atgalinė nuoroda: Bosnija ir Hercegovina. I dalis „Įsimylėjimas“ – Mažieji nuotykiai

Parašyk komentarą

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )